Friday, September 19, 2008

ARTIKEL-ISU TERPINGGIR

KERAJAAN PERLU PRIHATIN NASIB PEKERJA SEKTOR SWASTA

SEBAN tahun perbentangan bajet kerajaan langsung tidak memberikan sebarang perhatian kepada para pekerja di sektor swasta. Hanya para pekerja di sector awam yang sering menikmati pelbagai insentif seperti bonus dan sebagainya. Para majikan disektor swasta juga sering mendapat faedah dengan potongan cukai dan duti impot dan sebagainya. Bagaimana nasib para pekerja di sector swasta dianggarkan lebih lebih 10 juta orang?

Kalau diamati struktur pengajian pekerja di sector swasta terutama para pekerja diperingkat bawah rata-ratanya mendapat gaji lebih kurang RM450.00 hingga RM550.00 tidak termasuk bayaran kerja lebih masa maka mereka ini berada dibawah tahap kemiskinan. Menurut kajian terdapat lebih 2 juta pekerja di Negara ini yang berada ditahap kemiskinan. Cuba bayangkan bagaimana pekerja ini hendak hidup dengan gaji sebanyak itu?

Perbelanjaan pergi balik kerja serta makan ditempat kerja secara kasar RM10.00 sehari. Jika beliau bekerja 26 hari sebulan bermakna beliau terpaksa berbelanja RM260.00 sebulan. Apabila ditolak bayaran untuk KWSP dan Sosco berapa yang dibawa pulang? Bagaimana golongan ini hendak menyara kehidupan?

Jika mereka ingin pendapatan lebih mereka terpaksa bekerja lebih masa. Cuba bayangkan pula dengan gaji sebanyak itu berapa bayaran kerja lebih masa yang bakal diperolihi. Mereka akan menerima lebih kurang RM3.00 hingga RM4.00 sejam. Katakan mereka buat kerja lebih masa lebih kurang 60 jam, pendapatan tambahan yang bakal mereka perolihi disekitar RM180.00 – RM240.00. Adakah pendapatan sebegini kita boleh mengatakan kehidupan rakyat negara ini makmur. Adakah pendapatan macam ini, kita boleh menjaja bahawa Negara kita bertaraf Negara maju?

Apabila mereka bekerja lebih masa atau melakukan kerja sampingan lain jika ada kesempatan, bagaimana mereka hendak mendidik anak-anak? Jadi jangan hairanlah gejala social dikalangan remaja hari ini begitu berluasa kerana keluarga terpaksa sibuk memerah keringat untuk mencukupkan belanja rumahtangga.

WARTAWAN RAKYAT sempat menebual beberapa orang pekerja di sekor industri dan rata-rata mereka mengeluh dan merasa tertekan dengan keadaan pendapatan dan kedudukan ekonomi Negara ini.

Menurut Muhamad Hashim Bin Yaacob,26, seorang pekerja industri di Prai dan kini tinggal di permatang pauh memberitahu, beliau dan isteri terpaksa bekerja 12 jam sehari hanya untuk mendapatkan pendapatan lebih sikit RM1,000.00 seorang. Namun terdapat segelintir para pemimpin Negara pernah mengatakan bahawa pekerja tempatan di Negara ini malas.

“Untuk mendapatkan gaji sebanyak itu kami terpaksa mengadai segala kegiatan masyarakat malah kami tidak punya banyak masa untuk berada bersama keluarga. Bagi mendapatkan pendapatan lebih kami terpaksa menjalankan perniagaan sambilan.”

“Jadi sekiranya pihak kerajaan dapat melaksanakan gaji minima untuk pekerja swasta RM1200.00 sepertimana dituntut oleh MTUC maka kami tak payahlah menghabiskan banyak masa ditempat kerja dan menjalankan perniagaan sampingan. Kami pasti punya banyak masa untuk keluarga dan masyarakat.” Ujarnya.

Seorang lagi pekerja industri di Prai yang ditemui Mas Bairi Bin Hasan,29, yang kini menetap di Sungai Petani pula berpendapat, gaji yang diterima oleh para pekerja bawahan industri memang tidak patut lebih-lebih lagi dengan kenaikan harga minyak dan barang-barang keperluan lain pasti membebankan golongan ini.

“Cuba bayangkan dengan gaji pokok di sekitar RM400.00 – RM500.00 apa yang boleh dibuat. Jadi saya amat berharap MTUC benar-benar mendesak kerajaan untuk melaksanakan dasar gaji minima bagi pekerja.”

“MTUC yang mewakili para pekerja di sector swasta khususnya pekerja industri wajar membuat desakan kepada pihak kerajaan untuk melaksanakan dasar ini.. Manakala pihak kerajaan yang mengatakan sebagai pembela rakyat dan sering mengucapkan bahawa Negara kita ini makmur mesti membuktikan bahawa Negara ini benar-benar-benar makmur.”

“Apabila kerajaan menaikan minyak mereka seringkali membandingkan dengan singapura mengapa dalam soal ini kerajaan kita tidak mahu membandingkan gaji para pekerja Negara ini dengan singapura yang diketahui jauh lebih tinggi daripada Negara kita.” Katanya kepada WARTAWAN RAKYAT.

Wartawan Rakyat juga sempat menebual seorang lagi pekerja industri di Prai yang kini tinggal di Butterworth, Azhar Ahmad,35, selama ini pihak kerajaan sentiasa menganak tirikan para pekerja di sector swasta. Memang setiap kali pembentangan bajet para pekerja di sector swasta tidak mendapat banyak faedah yang sering mendapat faedah ialah majikan.

“Saya meminta pihak MTUC agar lebih aggresif mendesak pihak kerajaan dan tunjukkan kepada kerajaan bahawa pekerja di sector swasta khususnya industri juga banyak menyumbang kea rah pembangunan Negara.”

“Tidakkah para pemimpin kerajaan sedar, apa yang dapat dibuat dengan gaji sebanyak itu. Rata-rata yang menerima gaji kecil itu adalah pekerja melayu sedangkan kerajaan BN yang ditunjangi oleh UMNO sering mendakwa menjadi perjuang dan pembela bangsa. Jadi dalam soal ini di mana mereka meletakan prinsip perjuangan itu?” soalnya.


Ada suara-suara sumbang yang mengatakan jika kita memberikan para pekerja kita gaji mahal para pelabur akan lari. Persoalannya kenapa pihak kerajaan yang mempromosi untuk menarik pelabur asing ke negara ini menjaja gaji pekerja di negara ini ditahap itu? Mengapa pihak kerajaan yang mempromosikan program menarik pelabur tidak mengenengahkan kemahiran pekerja negara kita yang telah lebih 30 tahun bergiat dibidang perindustrian sejak tahun 60an?


Kita semua tahu, urusniaga dunia menggunakan mata wang amerika jadi jika gaji pekerja negara ini dilingkungan RM450.00 – RM550.00 berapa nilainya mata wang amerika? Gaji pereja Malaysia mengikut kadar wang amerika hanya RA 173.00 – RA 211.00. Dan berapalah nilainya jika gaji pekerja dibayar sebanyak RM900.00 serta elaun RM300.00 menjadikan RM1200.00 sepertimana yang diminta oleh MTUC. Kalau gaji minima yang diminta sebanyak itu mengikut mata wang amerika hanya sekitar RA415.00.

Mengapa begitu berat sangat kerajaan Negara ini hendak melaksanakannya? Kalau kita kata pelabur akan lari jika kos pekerja tinggi, dakwaan itu tidak dapat diterima kerana kita lihat di singapura sendiri kenapa pelabur tetap terus melabur di Negara itu. Pelabur tidak akan lari sekiranya para pekerja yang kita bekalkan mempunyai kemahiran yang tinggi. Jesteru itu di harap pihak kerajaan yang lagi berdolak dalih dalam soal ini.

Mengikut takrifan polisi gaji minimum yang dikeluarkan oleh "International Labour Organization" atau ILO, gaji minimum adalah satu amaun minimum yang ideal, yang harus dibayar oleh majikan kepada pekerjanya bersesuaian dengan keperluan minimum harian seseorang pekerja dan keluarganya.

Kadar gaji minimum juga haruslah selari dengan keadaan ekonomi dan sosial semasa sesebuah negara. Bayaran yang dibuat adalah mengikut kadar kiraan bulanan, harian atau jam. Kira-kira lebih 90% negara di seluruh dunia mengamalkan dasar gaji minimum yang bersesuaian dengan sistem ekonomi negara masing-masing.

Ada negara yang telah menguatkuasakan dasar gaji minimum seawal tahun 1900-an. Negara Australia umpamanya telah menguatkuasakan dasar gaji minimum seawal 1904, manakala negara Amerika Syarikat pula telah memperkenalkan dasar gaji minimum sejak tahun 1938. Dasar gaji minimum ini bukan sahaja diterima pakai di negara-negara maju, malahan ia turut dilaksanakan di negara-negara dunia ketiga seperti Korea Selatan dan Sri Lanka.

Terdapat pelbagai kebaikan sekiranya dasar gaji minimum yang ideal dan manusiawi dapat dikuatkuasakan. Jika diukur daripada takrifan gaji minimum yang dikeluarkan oleh ILO, ia dengan jelas menunjukkan bahawa dasar gaji minimum merupakan salah satu kunci bagi menangani masalah kemiskinan serta dapat meningkatkan pendapatan bagi pekerja yang bergaji rendah. Ini secara tidak langsung dapat meningkatkan kualiti hidup seseorang pekerja dan keluarganya.
Dasar ini bukan sahaja memberi kebaikan kepada pekerja semata-mata, malahan ia juga memberi kesan positif kepada pembangunan ekonomi sesebuah negara. Ini adalah kerana dasar gaji minimum boleh meningkatkan kuasa beli dan kadar belanjawan pekerja. Sebagai contoh, pekerja yang berpendapatan rendah sebelum ini, dapat memperuntukkan gajinya untuk berbelanja dan bercuti bersama keluarga.

Selain itu, kebergantungan pekerja terhadap kerajaan juga akan berkurangan bilamana dengan pendapatan yang sesuai dengan keadaan semasa ekonomi serta sosial negara, maka pekerja dapat mengatasi beban kewangan yang ditanggung serta tidak bergantung kepada dasar kebajikan kerajaan semata-mata. Kesannya, pihak kerajaan mempunyai peruntukan dana yang lebih untuk disalurkan kepada sektor yang lebih mendesak serta memerlukan.

Jesteru itu kerajaan wajar memperkenalkan dasar gaji minimum pekerja di negara ini dalam usaha kerajaan membasmi kemiskinan rakyat serta usaha mewujudkan keluarga bahagian dan membasmi gejala sosial yang semakin ketara dikalangan remaja di negara ini. Sudah sampai masanya kerajaan mempertimbangkan permohonan yang di buat oleh pihak MTUC demi untuk kemaslatan para pekerja di negara ini dan mereka benar-benar merasakan negara ini benar-benar makmur seperti yang sering diucapkan oleh para pemimpin negara.

No comments:

Post a Comment